Waterstof installatie Delfzijl

bouwen aan de toekomst

De bouw van waterstof tankstation voor een groener OV

Eind 2017 heeft ContrAll in opdracht van Pitpoint de projectcoördinatie verzorgd voor de realisatie van een waterstof tankstation (H2 tankstation) op Chemiepark Delfzijl. Bij dit H2 tankstation gaan twee waterstofbussen uit de provincies Groningen en Drenthe tanken.

De projectcoördinatie betrof:

  • Van schets naar tekening.
  • Projectomschrijving en aanbesteding civiele werkzaamheden.
  • Van planning naar realisatie.
  • VGM coördinatie van het gehele project (incl. rekening houden met de veiligheidsregels van Akzo Nobel).
Delfzijl

Rijden op waterstof

Moleculaire waterstof (H2) is de belangrijkste enkelvoudige stof van het element waterstof. Het is bij normale druk en temperatuur een kleurloos, reukloos, smaakloos en uiterst brandbaar gas. Het wordt ook wel waterstofgas genoemd.

Bij waterstof is de enige afvalstof die uit de uitlaat komt water. Maar hoe werkt dat rijden op waterstof precies? In de auto zit een brandstofcel, het is te vergelijken met een elektriciteitscentrale. Brandstofcellen zetten waterstof en zuurstof om in water. Dat proces genereert elektrische stroom. Met deze elektriciteit wordt de elektromotor in het voertuig aangedreven.

Waterstof komt van de grond

Naast het project in Delfzijl heeft ContrAll reeds de projectbegeleiding gedaan voor een waterstofinstallatie in Groningen en zijn we op dit moment voor verschillende  opdrachtgevers bezig met de ontwikkeling van diverse projecten in Nederland, maar ook daarbuiten. Dit vergt een heel ander tankstation dan we tot nu toe gewend zijn, met veel ruimtebeslag en gevarencirkels. In dit proces kunnen wij onze meerwaarde bieden aan opdrachtgevers met het samen uitdenken van nieuwe en aanpassen van bestaande tankstationlocaties.

Waarom waterstof?

Op last van de overheid mogen er vanaf 2030 geen dieselbussen meer rijden. Busbedrijven moeten op zoek naar een groen alternatief om de co2 uitstoot te verminderen.

Qbuzz is aan het testen met meerdere technieken, waaronder elektrische bussen en waterstofbussen. De waterstofbus tankt waterstof, wat vervolgens in een brandstofcel wordt omgezet in elektrische energie. Dit laatste drijft de elektrische motoren in de bus aan.

Omdat alle energie die Akzo Nobel gebruikt duurzaam is – afkomstig van de biomassacentrale en windparken – is de waterstof duurzaam opgewekt.

Zo werkt de waterstofinstallatie in Delfzijl

©2018 ContrAll Algemene voorwaardenDisclaimerPostbus 5257300 AM ApeldoornKleine Fluitersweg 2537316 MX Apeldoorn Webdesign: JHmedia